Indsatsteamet

Indsatsteamet tjekker løn- og arbejdsvilkår hos leverandører og tilskuds- og støttemodtagere for at sikre lige vilkår for alle.

Med op til 1400 årlige stikprøver skal Københavns Kommunes eksterne indsatsteam tjekke, at alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune eller modtager økonomisk støtte eller tilskud fra os, tilbyder deres medarbejdere ordentlige løn- og arbejdsforhold. Det skal ske for at sikre fair forhold for både arbejdsgivere og medarbejdere.

Hvad er indsatsteamets opgave?

Indsatsteamet rykker ud på både aftalte og uanmeldte besøg på de arbejdspladser, hvor kommunens leverandører udfører arbejde. Det kan fx være i forbindelse med daginstitutionsbyggerier eller rengøringsarbejde på plejehjem. Her tjekker indsatsteamet bl.a. arbejds- og opholdstilladelser, ansættelseskontrakter, lønsedler og lønregnskaber. Når indsatsteamet kommer på besøg, er du som leverandør eller modtager af økonomisk støtte eller tilskud ansvarlig for den relevante dokumentation.

Indsatsteamet skal ikke kun tjekke forholdene, men kan også hjælpe både leverandør, institutionsleder, projektansvarlig etc. og medarbejdere med at få overblik over de specifikke krav om ordentlige arbejdsforhold og fx ansættelse af praktikanter eller ledige, som din kontrakt med Københavns Kommune indebærer.

Hvor mange gange foretager indsatsteamet kontrol?

Indsatsteamet skal udføre minimum 400 stikprøver årligt. Heraf skal 50 % være skrivebordskontroller og 50 % være stikprøvekontroller ved fysiske besøg på arbejdspladsen, bl.a. uanmeldte besøg på arbejdspladser, hvor leverandører udfører arbejde for Københavns Kommune. Èn stikprøvekontrol svarer til kontrol af forholdene omkring én medarbejder. Du kan læse mere om indsatsteamets kontroller her.

Hvem står bag indsatsteamet?

Københavns Kommune er den første kommune i landet til at lade opgaven med at etablere et uafhængigt, eksternt indsatsteam i indsatsen mod social dumping gå i udbud. Den internationale inspektions- og certificeringsvirksomhed Bureau Veritas fik opgaven og har nu ansvaret for det eksterne indsatsteam.

Bureau Veritas Certification Denmark A/S er en del af Bureau Veritas, hvor 64.000 medarbejdere i 140 lande leverer uvildig, objektiv og uafhængig dokumentation for overholdelse af opstillede krav. De er primært blevet valgt på grund af erfaring med uvildig gennemgang, interviews og vurdering af virksomheders CSR-indsats. Virksomheden har gennemført inspektioner hos leverandører til både danske og internationale koncerner og har etableret et team på seks personer til at varetage opgaven som indsatsteam for Københavns Kommune.

 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.